10 sätt att lindra smärtan när du fått gikt

Lider du av gikt eller misstänker att dina symptom är på grund av gikt? Då kan du under en giktattack känna obehag och smärta. Gikt är en inflammation som uppstår i lederna, vanligtvis benen, på grund av att urinsyran ökar i mängd och är svårlöslig. När detta inte behandlas så omvandlas urinsyran till kristaller som sedan sprider sig i leder och senor. Kristallerna sätter sig i vävnaden och när detta sker så kan man känna en stark smärta och andra symptom som svullnad, rodnad och ömhet. Om inflammationen sker i benet så kan man få svårt att gå eller till och med att röra på sig.

Det finns flera orsaker till varför gikt uppstår. Det kan vara ärftligt eller i de flesta fall uppstå på grund av den livsstil man lever. Kristaller sprids i vävnader på grund av att urinsyran ökar och den gör det när man exempelvis dricker mycket alkohol som har höga halter av puriner, som öl, eller äter mat som är proteinrik, som kött och skaldjur. Om man är överviktig så är också risken större att man drabbas av gikt och även om man har problem med sin ämnesomsättning. För att säkerligen veta om man lider av gikt så bör man kontakta en läkare och få det bekräftat så att man sedan kan försöka behandla smärtan och må bättre.

Du som vet att du har gikt sedan tidigare har säkerligen en del mediciner som kan hjälpa dig i längden och du som ser eller känner av symptomen av gikt men inte gått till en läkare än kan undra vad det är som pågår och vad du ska göra.

Här kommer 10 tips för vad du snabbt kan göra hemma för att lindra eller motverka din giktattack. Missa inte heller vilka skor som är bäst om man har gikt. De bästa skorna om du har Gikt.

1. Se till att dricka mycket vatten

Om du börjar känna smärtan i lederna från en attack så kan det hjälpa att direkt dricka vatten och under några timmar fortsätta dricka flera glas vatten sporadiskt. Med ren vätska som vatten blir det lättare för kroppen att arbeta och du känner snabbt att det blir lite mer behagligt i kroppen eftersom att vattnet också hjälper kristallerna en bit på vägen att komma ut. Det är bra att överlag alltid dricka en hel del vatten under dagen för att minska risken för en giktattack under natten när kroppen får mindre vätska. Det är vanligt att uppleva en  giktattack under natten eller när man sover. Håll dig till vatten och undvik sockerdrickor eller drycker som har höga halter av puriner, som öl.

Att dricka mycket kallt vatten kan också få dig att må bättre eftersom att du får en känsla av att vattnet kyler ner dig inifrån. Se till att alltid ha vatten nära till hands om du inte befinner dig hemma och om du är hemma så bör du ha en flaska vatten i exempelvis en termos på nattduksbordet så att det håller sig kallt under natten.

2. Lägg is på det inflammerade området

Smärtan du känner i det inflammerade området kan vara väldigt stark och för att underlätta kan du placera is på området så att det blir svalt. Det hjälper även svullnaden att gå ner och du kan snabbt känna dig mer bekväm. Om du har ett badkar och känner att du kan röra dig till badrummet så kan du fylla badkaret med kallt vatten och placerat benet i. Om du har en dusch så kan du ställa in en pall och sitta i duschen med kallt vatten mot det inflammerade området.

Om det är svårt att ta sig till badrummet på grund av smärtan så kan du be en närstående fylla upp en hink eller balja med kallt vatten och is och placera foten i för att svalka den. Samtidigt kan du också dricka kallt vatten och placera en kall duk mot pannan så att du känner att hela kroppen kyls ner.

3. Ta av kläderna

När man har gikt så kan man känna stor smärta på det inflammerade området även om det bara är lakanet som rör vid det. Därför rekommenderas det att ta av alla kläder som på något sätt trycker eller rör vid det inflammerade området. Om ditt ben är inflammerat så ska du undvika skor, strumpor och byxor. Om ett område vid handen är inflammerat så ska du undvika klockor, smycken och långärmade tröjor. Om du är hemma så kan du ligga i sängen med en filt som bara täcker överkroppen så att benet eller armen luftas fritt.

Om du är tvungen att röra dig och exempelvis ta dig någonstans så kan du använda shorts och kortärmade tröjor. Är det så att du lider av gikt sedan en längre tid så kan det vara värt att investera i speciella skor och strumpor som lättar på trycket runt foten där du har inflammation eller exempelvis använda tofflor eller sandaler.

4. Placera benet eller armen på en höjd

Om det är ditt ben som är inflammerat och du förhoppningsvis ligger hemma och vilar så kan det kännas skönt att placera benet på en höjd. Om du ligger ner så kan du placera kuddar under knät så att benet hamnar högt upp. På så sätt blir trycket på benet mindre och blodflödet lite långsammare och du bör också känna dig lite bättre. Om du har inflammationen i armen så kan du sitta med kuddar eller soffstöd under armbågen på ett liknande sätt och låta armen vila. Låt kroppen vara still och vila så att musklerna och vävnaden lugnar sig.

5. Se över matvanorna

Gikt beror oftast på matintaget eftersom att högre halter av urinsyra tillverkas av levern när man äter mat med mycket protein. Proteinrik mat har en stor mängd puriner som levern sedan använder för att skapa mer urinsyra. Om du upplever en giktattack så kan det vara smart att snabbt se över vad man ätit under dagen eller dagen innan och se om det kan vara något av det som triggat attacken. Om du kommer på att du ätit eller druckit något med höga halter av puriner så ska du undvika den maten eller drycken i framtiden. De kommande dagarna ska man sedan undvika proteinrik mat och fokusera på att äta lätt mat som vissa grönsaker och frukter samt dricka mycket vatten.

Det du ska undvika att äta när du har gikt är rött kött som nötkött, fisk som ansjovis, torsk och sill, och grönsaker som sparris, blomkål och svamp. Alla dessa har höga halter av puriner och även om det är rekommenderat att äta grönsaker så måste du se till att du äter rätt grönsaker.

Du ska också se till att äta rätt frukt som inte innehåller höga halter av fruktos som persika, päron och vindruvor. Det går bra att äta lite frukt men stora mängder kan i många fall orsaka smärta och även trigga giktattacker.

Man bör också undvika mjölkprodukter med höga halter av fett som mjölk, ost och glass. Du kan fortfarande äta dessa produkter så länge du har koll på hur hög fetthalt de har och väljer endast de som har låga halter eller inget fett alls.

Det du ska fokusera på är därför att undvika mat som har höga halter av fett och socker och istället fokusera på den mat som har högre mängder av fibrer.

6. Undvik alkohol

Alkohol är något som kan orsaka gikt och om du lider av gikt så bör du undvika alkohol. Om du upplever smärta så kan det vara för att du druckit alkohol under dagen och du bör därför inte dricka alkohol mer och för att lindra smärtan snabbt dricka mycket vatten. Vattnet hjälper till att rensa kroppen och kan inom kort tid få dig att må bättre. Om du vill dricka något annat än vatten vid ett tillfälle där andra dricker alkohol så kan du dricka något alkoholfritt med låga halter av puriner eller olika sorters juicer som kan hjälpa mot smärtan som exempelvis körsbärsjuice men se till att sockerhalten är låg.

7. Vila

För att inflammationen ska kunna läka snabbare och om man vill undvika onödig smärta så är det viktigt att låta kroppen få vila. Om du har inflammationen i benet och försöker gå runt och göra saker på egen hand så behöver musklerna jobba och blodet pumpa snabbare. Kristallerna som är i vävnaden kommer då skapa ett stort obehag och smärta för dig och därför är det mycket bättre att bara ligga ner och vila. Desto snabbare man inser att vilan är viktig desto snabbare kommer läkningsprocessen att påbörjas. Försök att göra miljön runt dig så bekväm som möjligt genom att ha allt nära till hands och exempelvis en krycka så att du har stöd när du behöver använda badrummet.

För dig som lider av gikt under en längre period och därav inte kan vila hela tiden kan istället använda dig utav en krycka eller speciella skor. För vissa hjälper det att cykla istället för att gå och andra kan behöva bli körda till och från platser istället för att överhuvudtaget gå. Det finns också speciella kläder som kan hjälpa om du behöver gå en längre stund som till exempel strumpor som hjälper blodflödet och svullnaden.

8. Ät bra vitaminer

Många vitaminer som du hittar naturligt i frukt och grönsaker kan hjälpa med din smärta snabbt. Du kan köpa vitamin C på ett apotek eller i en mataffär (undvik vitamin C med mycket socker) eller få i dig det från frukt och grönsaker som har låga halter av puriner. Frukt som banan, äpple, ananas, vattenmelon och blåbär kan alla hjälpa mot smärtan. Andra saker du kan hitta hemma som kan hjälpa är äppelcidervinäger, körsbär och avokado. Ibland kan det bero på din egen kropp och ditt sinne så det kan vara bra att testa sig fram bland frukt och grönt med låga purinhalter för att se vilken som ger bäst effekt. Se till att ha frukten nära till hands när det behövs som exempelvis i väskan eller i kylskåpet.

9. Prata med din läkare

Om du upplever en attack eller stor smärta så bör du direkt ringa din läkare. Om du lider av gikt sedan länge och har en läkare så är det bra om läkaren vet när din attack sker och att du även kan beskriva vilken smärta du känner. Läkaren kan på så sätt ge dig nyttig information eller skriva ut ett recept på medicin om det behövs. Om du upplever smärta för första gången och misstänker gikt så är det också bra att ta kontakt med en läkare eller en vårdcentral så att de kan ge dig råd om vad du ska göra härnäst. Det kan hända att du behöver besöka vårdcentralen eller ett sjukhus för att få mer vård och det är bättre att göra det direkt när smärtan dyker upp istället för att vänta. Om det är första gången så är det också bra att få det bekräftat om det är gikt eller inte.

10. Drick och ät örter

När du lider av gikt ska du undvika kaffe och sockerdrickor och istället dricka mycket te. Det finns många olika tesorter som lindrar smärtan under en giktattack och du kan testa grönt te, kamomillte, kvickrotste eller te gjort på brännässla. Många av dessa téer har läkande effekter och kan hjälpa mot smärtan och även långvarigt mot gikt. Téet som är gjort på brännässla kan exempelvis hjälpa njuren att filtrera ut urinsyran så att det blir mindre halter och därav minskar risken för att mer kristaller ska bildas. Grönt te är ett naturligt läkemedel som hjälpt människor i mer än tusen år mot olika sorters obehag och smärta. Eftersom att grönt te också har en otroligt låg halt av puriner så är det också ett bra tillskott till din dagliga diet. Grönt te hjälper också mot inflammation och du kan dricka 2–4 koppar om dagen.

Kamomillte kan också hjälpa mot inflammation och kan också underlätta för matsmältningen och därav påverka purinhalterna i kroppen. Kamomill behövs inte alltid drickas utan du kan också köpa oljor med kamomill som sedan kan smörjas in direkt på det inflammerade området.

Te som är gjort med kvickrot kan låta underligt men det har många läkande effekter. Förutom att det hjälper med matsmältningen så kan också kvickrotste rensa njurarna och urinvägen med att aktivt lösa upp kristallerna. Om du har höga halter av puriner som börjar omvandlas till kristaller så kan téet minska antalet kristaller genom att lösa upp dessa.

Summering

Gikt är något som kan drabba alla och man kan känna en oerhört stark smärta och obehag. Man blir också väldigt begränsad till vad man kan göra eftersom att smärtan snabbt uppstår när man försöker röra på sig eller gå. Det är viktigt att söka upp en läkare för att veta exakt hur man ska gå tillväga för att må bättre på lång sikt och med dessa 10 tips så vet du förhoppningsvis lite bättre vad du kan göra för att få snabb lindring när du befinner dig hemma. Lycka till med din gikt. Jag vet hur det känns och önskar att du snabbt blir av med den.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *